Album

Album
Album2010

Sunday 22 April 2012

Rampasan Tanah Penduduk Kampung Banggol Donas; Fakta Yang Mesti DiKetahui

Kampung Banggol Donas terletak di dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Teluk Pasu Parlimen kuala Nerus. Sekiranya Projek Jalan dan Jambatan Kampung Jeram yang merupakan susur keluar dari Lebuh Raya Pantai Timur ini dilaksanakan sepenuhnya, Kampung Banggol Donas akan hilang dari muka bumi.


Maklumat Asas

1.    Projek ini di bina secara runding terus menggunakan DANA KHAS negeri Terengganu

2.    Tempuh projek selama 3 tahun bermula Dis 2009-Dis 2012.

3.    Keseluruhan projek ini panjangnya 7.6 kilometer, termasuk 2 kilometer naik taraf Jalan Persekutuan FT03. Fasa 1 dari Kg.Banggol Binjai ke Jeram Tokkong sejauh 2 kilometer. Fasa 2 dari Kg. Jeram ke Kg. Banggol Tuna Muda sejauh 3.6 kilometer. Kedua-dua fasa di hubungkan dengan sebuah jambatan Sungai Nerus, panjangnya 200 meter.

4.    Projek ini di awardkan kepada MZ Hakujaya Sdn Bhd, salah seorang pengarahnya ialah Ketua Pemuda UMNO  Terengganu.

5.    Tempoh pembinaannya  selama 3 tahun bermula  Jan 2010-Dis 2012.

6.    Lebuhraya ini dibna sebagai jalan susur LPT2 dari Gemuruh ke Kuala Terengganu. Jalan susur ini bukan keperluan terdesak kerana jalan sedia sudah memadai untuk menampung perjalanan ke Kuala Terengganu.

7.    Kos projek sepertimana yang di lapurkan dalam  akhbar  Sinar  bertarikah 25hb. Jan 2010 bernilai RM226 juta, mungkin  menjadikan sebuah projek jalan antara yang termahal di bina di negeri Terengganu. Ianya lebih mahal dari LPT2 bagi satu kilometer-
8.     Pada 17hb. Jun 2010 akhbar Sinar melapurkan Menteri Besar berkata cadangan asal jalan diubah, antara sebabnya mengurangkan pengambilan tanah. Namun kontraktor meneruskan kerja tanpa henti.

Bantahan Penduduk

Bantahan PERTAMA- Kerajaan menafikan keadilan sosial penduduk kampung:

1.    Pembinaan Fasa 2 dari Kg. Jeram ke Kg. Banggol Tuan Muda melibatkan 22 buah rumah kediaman di kg. Banggol Donas.

2.    Lebuhraya yang melibatkan kawasan kediaman di kg. Banggol Donas boleh di elak sekiranya jajaran dari kg. Banggol Tuan Muda diluruskan melalui tanah lapang milik sebuah syarikat korporat ditepi kampung.

3.    Yang anehnya dan menjadi tandatanya kenapa jajaran dari kg. Banggol Tuan Muda bila tiba dihadapan  kg. Banggol Donas di lencong ke kiri melenyapkan 22 buah rumah kediaman dan melencong pula ke kanan menuju ke kg. Jeram setelah melepasi kampung Banggol Donas.

4.     Projek ini melenyapkan  sebahagian  perkampungan asal orang melayu  di kg. Banggol Donas, dimanakah amalam slogan rakyat di dahulukan kalau kerajaan memlih rumah dan tanah orang melayu untuk di korbankan dan menyelamatkan tanah milik korporat yang akan
Juga akan mendapat keuntungan berganda setelah projek siap. Dimanakah kewajarannya?


5.    Pembinaan jalan ini lebih banyak menyusahkan saki baki penduduk kampung kerana pengambilan tanah untuk jalan ini  melebihi  200 kaki lebar dengan ketinggian hampir 13 kaki.

Bantahan KEDUA - Tidak mematuhi Akta Pengambilan Tanah 1960 (akta 486) Penduduk di nafikan hak untuk di beritahu

1.    Pemilik tanah tidak pernah di beritahu bahawa tanah mereka akan di ambil oleh kerajaan. Seksyen 4(1) APT 1960 menyatakan.” ....Apabila Pihak Berkuasa Negeri berpuashati bahawa mana-mana tanah yang di perlukan bagi apa-apa maksud yang di sebut dalam seksyen 3 maka suatu pemberitahuan dalam Borang A hendaklah disiarkan dalam warta.”

Apabila notis dalam Borang A tidak di sampaikan kepada pemilik tanah seperti yang di kehendaki oleh Seksyen 4(1), ianya tidak ada ketelusan, menggambarkan ada perkara yang hendak disembunyikan  dari diketahui pemilik tanah dengan niat yang tidak baik.

Penduduk di nafikan hak menghujah dan membantah-
1.    Pembinaan lebuhraya ini dimulakan sebelum tanah milik di wartakan di bawah seksyen 8 APT 1960. Pencerobohan ini seolah-olah direstui  apabila EXCO JKR membuat lawatan tapak pembinaan pada 3hb. Ogos 2010 sebelum tanah tersebut di wartakan pada 28hb. Oktober 2010.

2.     Dalam isu pembayaran pampasan, pemilik  di nafikan untuk membantah amaun pampasan. Pejabat Tanah bertindak melanggar seksyen 16 APT 1960 “yang menghendaki menyediakan dan menyampaikan suatu notis dalam Borang H kepada setiap orang yang berkepentingan pada tanah itu “Pejabat tanah hanya mengeluarkan notis  yang tertulis SALURAN 2 meminta menghadiri satu majlis penyampaian cek pampasan.

Selain dari itu kaedah kedua pula, Pejabat Tanah  menghantar notis(bukan borang H) kepada pemilik tanah meminta pemilik tanah mengambil cek pampasan di pejabat tanpa menyatakan nilai pampasan .

[Gambar kiri - Tanah perkuburan turut menjadi mangsa, semakin mengecil kerana dikorbankan akibat pembinaan jalan yang tidak sah ini ]

Persoalan  disini ialah siapa yang mengarahkan penyediaan cek pampasan sebelum Borang H di keluarkan kepada pemlik tanah?. Sepatutnya cek bayaran disediakan setelah pemilik tanah bersetuju dengan award dalam Borang H atau pun setelah keputusan perbicaraan mahkamah sekiranya pemlik tanah memilih untuk membantah amaun yang di tawarkan dalam Borang H.

Kedua-dua kaedah tersebut tidak mematuhi  seksyen 16APT 1960  yang menghendaki notis Borang H di kemukakan terlebih dahulu kepada pemilik tanah. Tindak Pejabat Tanah ini seolah-olah memaksa pemilik tanah supaya bersetuju dengan amaun yang di award oleh kerajaan dan tindakan ini dengan jelas menafikan hak pemilik tanah yang dijamin di bawah Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan. Perkara 13(ii) ....Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi”.

Tindakan Penduduk

1.    Penduduk kampung bertindak menubuhkan sebuah Jawatankuasa Bertindak dan menghantar surat bantahan pertama kepada Pengarah JKR Negeri pada 31hb. Jan. 2008 dan salinan kepada Menteri Besar Terengganu. Susulan kepada surat tersebut suatu perjumpaan diadakan dengan Pengarah JKR pada 11hb. Feb 2008 di hadiri sama oleh Ahli Parlimen Kuala Nerus.

2.    Selain surat kepada JKR Negeri, surat-surat bantahan juga telah di hantar kepada Menteri Besar, Perdana Menteri, Pihak Berkuasa Negeri,  Ketua pengarah JKR, Menteri Kerja Raya, Pejabat Tanah Kuala Terengganu dan konsultan seawal tahun-tahun 2008, 2009 dan 2010 Kesemua surat tersebut tidak mendapat respons kecuali surat kepada Perdana Menteri dan surat kepada Ketua Pengarah JKR. Dimanakah slogan merakyatkan pembangunan kalau surat-surat tidak di jawab?

3.    Pada 8hb Oktober 2010 menghantar Memorandum kepada SUHAKAM dan pada 11hb. Okt 2010 SUHAKAM menulis surat kepada kerajaan Negeri meminta supaya kerja-kerja pembinaan diberhentikan buat sementara, berunding dengan pemilik tanah berhubung dengan bantahan jajaran dan meminta Pihak Berkuasa  mematuhi procedur Akta Pengambilan Tanah 1960. Permintaan SUHAKAM tidak dipedulikan, dialog dan perundingan tidak diadakan seolah-olah penduduk kampung menduduki tanah haram.

[Gambar kanan bawah - tanah kosong yang telah dicadangkan sebagai jajaran tetapi telah diabaikan kerana kepentingan pihak tertentu]

4.    Pada 11hb. Mei 2011, menghantar MEMORANDUM kepada Menteri Besar Terengganu meminta jajaran di ubah. Malangnya sebelum membaca memorandum Menteri Besar mengatakan jalan tidak boleh di ubah kerana jalan sudah buat. Persoalannya kenapa surat-surat kami yang telah di hantar 2 tahun sebelum pembinaan dimulakan langsung tidak diambil kira. Kenapa membenarkan kontraktor memulakan pembinaan sebelum tanah di warta?

5.    Pada 12hb. Jun 2011, membuat lapuran ke SPRM Kuala Terengganu. Penduduk masih menunggu hasil dari lapuran salah guna kuasa dan tidak mematuhi procedure dalam pelaksanaan projek.

Desakan Penduduk Kampung

1.    Jajaran di kawasan penempatan di kampung Banggol Donas di kaji semula, diubah dan “re- align”untuk menyelamatkan kawasan penempatan melayu.

2.    Memberhentikan kerja-kerja pembinaan dalam kawasan penempatan sehinggalah kajian semula jajaran selesai.

3.     Pihak Berkuasa Negeri mengadakan dialog terbuka dengan penduduk kampung Banggol Donas.

4.    Pelaksanaan projek ini hendaklah mematuhi kesemua Procedure Akta Pangambilan Tanah 1960 untuk melindungi kepentingan pemilik tanah berdasarkan Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan.

Perkembangan Terkini


Pembinaan jalan di kawasan kampung (penempatan) masih belum dimulakan kecuali  jalan sementara yang menghubungkan hadapan dan belakang kampung.

Haji Salleh Embong
Pengerusi Gerakan Pebelaan Tanah Rakyat Terengganu (GEMPAR)
merangkap Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Penduduk Kampung Banggol Donas 


Bahan siaran adalah seperti SUMBER yang dinyatakan.
http://buletinonline.net/index.php?option=com_content&view=article&id=4892%3Arampasan-tanah-pnduduk-kampung-banggol-donas-fakta-yang-mesti-diketahui&catid=51%3Akenyataan-media&Itemid=1

No comments:

Post a Comment